Η Χάγη, με νόμο που ψήφισε τον Σεπτέμβριο 2024, έγινε η πρώτη πόλη στον κόσμο η οποία απαγορεύει τις διαφημίσεις που προωθούν προϊόντα ορυκτών καυσίμων, ή/ και καταστροφικές για το κλίμα υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα, απαγορεύθηκε στους δρόμους της ολλανδικής πόλης κάθε διαφήμιση – δημόσια ή ιδιωτικά χρηματοδοτούμενη – για βενζίνη και ντίζελ, αερομεταφορές και κρουαζιέρες. Η απαγόρευση, που συμπεριλαμβάνει διαφημιστικά πανώ, στάσεις και αφετηρίες λεωφορείων, θα τεθεί σε ισχύ από τις αρχές του 2025.

Είναι η πρώτη φορά που μια πόλη λαμβάνει τέτοια μέτρα ύστερα από την έκκληση που απηύθυνε πριν από λίγους μήνες ο επικεφαλής του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, προς τις κυβερνήσεις και τα μέσα ενημέρωσης να θεσπίσουν απαγορεύσεις αντίστοιχες με εκείνες για τα προϊόντα καπνού.

Ορισμένες πόλεις έχουν ήδη προσπαθήσει να περιορίσουν την εμβέλεια προϊόντων και υπηρεσιών με υψηλό ανθρακικό αποτύπωμα μέσω δημοτικών πρωτοβουλιών ή συμφωνιών με διαφημιστικές εταιρείες. Οι δημοτικές αρχές του Εδιμβούργου αποφάσισαν τον Μάιο να απαγορεύσουν τη διαφήμιση εταιρειών ορυκτών καυσίμων, αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων, βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, κρουαζιερόπλοιων και όπλων σε διαφημιστικούς χώρους που ανήκουν στο δήμο. Επίσης, οι εταιρείες που πωλούν αυτά τα προϊόντα δεν θα μπορούν πλέον να χορηγούν εκδηλώσεις ή άλλες συνεργατικές ενέργειες στην πρωτεύουσα της Σκωτίας.

Η απαγόρευση που αποφάσισε η πόλη της Χάγης, η οποία χρειάστηκε δύο χρόνια για να περάσει, είναι νομικά δεσμευτική. Προηγούμενες προσπάθειες ρύθμισης αυτών των διαφημίσεων στην πόλη είχαν αποτύχει επειδή οι εμπλεκόμενοι φορείς είχαν αρνηθεί να συμμορφωθούν. Τώρα η Χάγη δείχνει το θάρρος που απαιτείται για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, λένε οι υποστηρικτές του μέτρου.

Σύμφωνα με τον Thijs Bouman, Αναπληρωτή Καθηγητή Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας στο Rijksuniversiteit του Groningen, η διαφήμιση ορυκτών καυσίμων υπονομεύει τις πολιτικές αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης, προωθώντας μη βιώσιμες συμπεριφορές.

«Απαιτούνται σημαντικές κρατικές επενδύσεις για να αντιμετωπιστεί η αρνητική επίδραση της διαφήμισης των ορυκτών καυσίμων», ανέφερε. «Με την απαγόρευση, αυτοί οι πόροι μπορούν να αξιοποιηθούν καλύτερα, π.χ. για την ενίσχυση βιώσιμων επιλογών όπως τα δημόσια μέσα μεταφοράς».

Το παράδειγμα της Χάγης πιθανότατα να βρει μιμητές για παρόμοιες εκστρατείες σε όλο τον κόσμο, με πρώτες πόλεις το Τορόντο και το Γκρατς.

Πηγή: The Guardian