Παρά την μεγάλη αύξηση στην παραγωγή πράσινης ενέργειας από την Κίνα, υπάρχουν δυσοίωνες προβλέψεις που δείχνουν ότι η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα στις ασιατικές χώρες θα ενταθεί συνολικά.

Στην πρόσφατη έκθεσή του World Energy Outlook, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency ΙΕΑ) προειδοποιεί ότι παρά την κατακόρυφη άνοδο της παραγωγής μπαταριών και ηλιακών συλλεκτών παγκοσμίως, η προβλεπόμενη παράλληλη αύξηση της παραγωγής ορυκτών καυσίμων θα εμποδίσει την επίτευξη των κλιματικών στόχων. Μάλιστα εκτιμάται ότι ο πλανήτης οδεύει προς μια άνοδο 2,4 βαθμών έως το 2050.

«Βέβαια, κινούμαστε γρήγορα προς την Εποχή του Ηλεκτρισμού», λέει χαρακτηριστικά ο Εκτελεστικός Διευθυντής του IEA Fatih Birol, και θα καλύπτουμε τις ανάγκες μας όλο και περισσότερο με καθαρές πηγές ηλεκτρικής ενέργειας. Αλλά για να γίνει αυτό έγκαιρα, καίριος είναι ο ρόλος της Κίνας, η οποία είναι ο απόλυτος κυρίαρχος στην κατασκευή ηλιακών συλλεκτών και μπαταριών. Σήμερα, το  40% των πωλήσεων κινεζικών αυτοκινήτων αφορούν ηλεκτρικά οχήματα και το ποσοστό προβλέπεται να φτάσει στο 70% έως το 2030. Ταυτόχρονα όμως η Κίνα είναι υπαίτια για τις μεγαλύτερες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου παγκοσμίως. Οι εκπομπές αυτές φαίνεται πως κορυφώθηκαν το 2023 αν και χρειάζονται περισσότερα στοιχεία για να επιβεβαιωθούν τα στοιχεία.

Ωστόσο, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η Κίνα. Ο ΙΕΑ προβλέπει ότι ο άλλος αναπτυσσόμενος γίγαντας, η Ινδία,  θα προσθέτει στη ζήτησή της σχεδόν δύο εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα μέχρι το 2035. Η πολιτική της χώρας αυτής, είναι όπως και της Κίνας , να πατάει σε δυο βάρκες: από τη μια να αναπτύσσει τις ΑΠΕ (βλ. στα Global News σχετικό κείμενο) ώστε να είναι μέσα στις εξελίξεις,  κι από την άλλη να κρατάει και τους τομείς με τα παραδοσιακά καύσιμα ή/και να τους ενισχύει ώστε να είναι μέσα στον ανταγωνισμό. Αυτό ευνοεί φυσικά και τους παραγωγούς πετρελαίου που προσπαθούν να αντισταθμίσουν τη μείωση των πωλήσεών τους στις «παλιές» αγορές με την αναζήτηση  νέων καταναλωτών σε άλλες «υπανάπτυκτες» ζώνες ή περιοχές, και σε τομείς που είναι ακόμα στο προ-βιομηχανικό στάδιο.  

Πηγή: Euronews