Το 1993, μια κοινή προσπάθεια των τότε 12 κρατών μελών της ΕΕ οδήγησε στην ίδρυση της ενιαίας αγοράς. Ένα αστέρι γεννήθηκε! Με περισσότερη οικονομική ολοκλήρωση και συνεργασία θα πρέπει να διατηρήσουμε τη μεγαλύτερη εσωτερική αγορά στον κόσμο με ένα εμπόριο χωρίς τριβές (κατά το δυνατόν) και με υγιή ανταγωνιστικότητα.
Ωστόσο, είναι καιρός να δούμε και πέρα από την οικονομική διάσταση. Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι κοινωνικές και πράσινες πλευρές της ανάπτυξης θα διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στο μέλλον. Ότι η Κλιματική Κρίση δεν θα μας ξεφύγει. Σήμερα, 30 χρόνια και ένα Brexit αργότερα, εξακολουθούμε να εκτιμούμε πραγματικά ότι πετύχαμε; Η πανδημία Covid-19, οι διακοπείσες αλυσίδες εφοδιασμού λόγω της κλιματικής κρίσης και ο τρομερός πόλεμος κατά της Ουκρανίας, κάνουν την ανάγκη για συνεργασία μεγαλύτερη από ποτέ. Οι παγκόσμιες οικονομικές προκλήσεις θα ήταν δυσβάστακτες για να τις αντιμετωπίσουν μόνα τους τα κράτη μέλη.
Σήμερα ζούμε, αγαπάμε, σπουδάζουμε και εργαζόμαστε πέρα από τα σύνορα. Το «Generation Erasmus» φυσικά αναζητά θέσεις εργασίας σε γειτονικές χώρες. Αυτή είναι μια ελευθερία που μας έφερε η εσωτερική αγορά και την οποία δεν μπορούμε να θεωρήσουμε δεδομένη. Τα κλειστά σύνορα κατά τη διάρκεια της πανδημίας έχουν αποδείξει ότι πρέπει να προστατεύσουμε αυτήν την ελευθερία των ανοιχτών συνόρων.
Και οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: Οφείλουμε στην ενιαία αγορά περίπου 56 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Μια αγορά επίσης υπεύθυνη για περίπου το 70% των εξαγωγών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και του εμπορίου αγαθών. Μόνο αυτό το εμπόριο αντιπροσωπεύει περίπου το 25% του ΑΕΠ της ΕΕ.
Το χαρακτηριστικό παράδειγμα της επιτυχίας της ενιαίας αγοράς: Μπαίνουμε σε ένα τρένο στο Άμστερνταμ, οδηγούμε μέσω Βρυξελλών για Κολωνία και όλη την ώρα χρησιμοποιούμε το κινητό μας σαν στο σπίτι μας. Ο χρόνος του επιπλέον κόστους για τα SMS και την κλήση κάποιου εντός Ευρώπης ανήκει στο παρελθόν. Χάρη στη νομοθεσία της ΕΕ για την ενιαία αγορά, μπορούμε πλέον να «περιφερόμαστε σαν στο σπίτι μας». Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ της χρήσης του κινητού σας στη χώρα σας ή σε άλλη χώρα της ΕΕ.
Ανεξάρτητα από το αν βρίσκεστε στην Πολωνία, τη Σουηδία ή την Ιταλία, μπορείτε να βασιστείτε στα ίδια πρότυπα προστασίας των καταναλωτών που ισχύουν και για τα 500 εκατομμύρια καταναλωτές στην ΕΕ. Λόγω της ενιαίας αγοράς, οι πολίτες μπορούν να είναι σίγουροι ότι κανένα επιβλαβές προϊόν εκτός ΕΕ δεν καταλήγει στα καταστήματά μας ή στα σούπερ μάρκετ μας. Για αυτό παλέψαμε κατά την ενημέρωση των κανόνων ασφάλειας των προϊόντων μας: Εάν ψωνίζετε online, τα προϊόντα είναι εξίσου ασφαλή. Οι καταναλωτές έχουν τα ίδια δικαιώματα εντός και εκτός σύνδεσης.
Το 2022 κάναμε ένα πρώτο βήμα πέρα από την αυτορρύθμιση και θέσαμε δημοκρατικούς κανόνες για τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τις ηλεκτρονικές αγορές. Αυτό συνέβη λόγω δύο γενναίων ρυθμίσεων της βασικής νομοθεσίας, του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες και του νόμου για τις ψηφιακές αγορές. Είκοσι χρόνια απορρύθμισης έχουν συμβάλει σε ένα βαθύ κενό στον τομέα της ηθικής στο διαδίκτυο. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι μεγάλες εταιρείες ψηφιακής τεχνολογίας να αποφασίζουν ποιες δυναμικές είναι αποδεκτές στο διαδίκτυο και πώς λειτουργεί η ψηφιακή μας αγορά.
Συνήθως κάποιος είναι ήδη αρκετά μεγάλος όταν γίνεται 30 ετών. Και μην μας παρεξηγήσετε – ελπίζουμε να γιορτάζουμε την Ενιαία Αγορά της ΕΕ για πολλά χρόνια ακόμα! Ωστόσο, τα τελευταία 30 χρόνια είδαμε επίσης ότι δεν επωφελήθηκαν όλοι από την ενιαία αγορά. Ο πλούτος εξακολουθεί να κατανέμεται άνισα μεταξύ των περιφερειών και μεταξύ των ατόμων. Γίναμε μάρτυρες της αποδυνάμωσης της κοινωνικής προστασίας λόγω της ανταγωνιστικότητας. Τα εθνικά συστήματα πρόνοιας έχουν τεθεί υπό πίεση και έχουμε δει κύματα ιδιωτικοποιήσεων δημόσιων υπηρεσιών που δούλευαν καλά.
Η ενιαία αγορά βελτίωσε τη ζωή πολλών Ευρωπαίων. Αλλά τώρα, με την έλευση των 30ων γενεθλίων της, πρέπει να δείξει υπευθυνότητα. Πρέπει να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση. Πρέπει να προστατεύσει τους εργαζόμενους και να θέσει υψηλότερα πρότυπα για την κοινωνική δικαιοσύνη, την προστασία των καταναλωτών και τη διατήρηση του περιβάλλοντος.
Η ενιαία αγορά μπορεί να κάνει δυνατή μια γρήγορη και ομαλή μετάβαση σε μια κυκλική και κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Ο πλανήτης καίγεται και δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο! Πρέπει να επιταχύνουμε τη μετάβαση με τη βοήθεια της ψηφιοποίησης. Ας βάλουμε την προστασία των καταναλωτών στον πυρήνα της οικονομίας. Με αυτόν τον τρόπο περισσότερα προϊόντα και υπηρεσίες μπορούν να ενοικιαστούν, να χρησιμοποιηθούν, να μοιραστούν και να επαναχρησιμοποιηθούν – όχι να αγοραστούν, να χρησιμοποιηθούν και να πεταχτούν. Η καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης βρίσκεται στο πράσινο DNA μας. Χάρη στην οργανωμένη παρουσία των πολιτών, η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ έθεσε ένα νέο πλαίσιο για τον μετασχηματισμό της ενιαίας αγοράς.
Μπορούμε να βελτιώσουμε περαιτέρω την ευρωπαϊκή οικονομική συνεργασία και να χρησιμοποιήσουμε την ενιαία αγορά για να κάνουμε την ΕΕ ασφαλέστερη για όλους. Η συνεργασία στην ενιαία αγορά ήταν ανέκαθεν ο πυρήνας της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Και με κάθε κρίση, έχει εξελιχθεί. Εμείς, οι Ευρωπαϊστές, πιστεύουμε ότι η ενιαία αγορά μπορεί να αντισταθμίσει τα μειονεκτήματα και τις αδυναμίες των κρατών μελών, ενισχύοντας τη συνεργασία. Θέλουμε να ενισχύσουμε το δικαίωμά μας ως πολίτες να ζούμε, να εργαζόμαστε και να ερωτευόμαστε πέρα από τα σύνορα. Ειδικά σε μια εποχή παγκόσμιας ανασφάλειας, πρέπει να αναπτύξουμε περαιτέρω την εσωτερική αγορά, τη διακυβέρνησή της, την ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κρίσεων και τις ικανότητες αντίδρασης, ώστε όλοι να επωφεληθούν από αυτήν.
Η ενιαία αγορά μπορεί να αποτελέσει παγκόσμιο παράδειγμα για έναν πιο πράσινο και δίκαιο κόσμο. Τα υψηλά κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα της ΕΕ διαχέονται και επεκτείνονται σε όλο τον κόσμο. Αυτό ισχύει επίσης για τα πρότυπα που σχετίζονται με την ψηφιακή σφαίρα. Πρέπει να αξιοποιήσουμε περισσότερο αυτή τη δύναμη. Ας τα ενσωματώσουμε στην εμπορική μας πολιτική και ας συνεργαστούμε περαιτέρω με ομοϊδεάτες εταίρους σε όλο τον κόσμο. Ας αποδείξουμε ότι το πράσινο μοντέλο οικονομίας μας είναι ανταγωνιστικό.
Υπάρχουν όρια στην «άρση των φραγμών» προκειμένου να εκπληρωθούν οι ελευθερίες, κυρίως όσον αφορά τις υπηρεσίες και τα εργασιακά δικαιώματα. Με την ελεύθερη κυκλοφορία, είδαμε επίσης την αύξηση του κοινωνικού ντάμπινγκ σε τομείς όπως οι μεταφορές, οι κατασκευές και η βιομηχανία επεξεργασίας κρέατος. Χρησιμοποιούνται παραθυράκια και δόλιες κατασκευές για χαμηλότερους μισθούς και μειωμένη κοινωνική προστασία. Θα πρέπει επομένως να μετρήσουμε τις επιτυχίες και τα επιτεύγματα της εσωτερικής αγοράς πέρα από το ΑΕΠ, πέρα από τις τιμές και πέρα από τους αριθμούς. Πρέπει να εξετάσουμε τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της, καθώς και την ποιότητα ζωής που μπορεί να προσφέρει. Όταν υποβάλλονται νέες προτάσεις για την εσωτερική αγορά, θα πρέπει πάντα να διενεργείται αξιολόγηση κοινωνικού αντίκτυπου.
Κι όσο για την γκρίνια: ας περιμένει λίγο τον επόμενο χρόνο!
Ένα κείμενο των Anna Cavazzini και Kim van Sparrentak, μέλη των Πρασίνων και της EFA στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.